Bevers

Kinderen van 5 tot en met 7 jaar worden bij Scouting Bevers genoemd. De bevers gaan samen met de andere dorpsbewoners op avontuur in het dorp Hotsjietonia. Spelenderwijs leren Bevers van alles! Zij hebben hun opkomst van 14.00 tot 15.30 uur.

Puppy's en Welpen

De Puppy’s zijn 7 tot 9 jaar oud en spelen evenals de Welpen, die 9 tot en met 11 jaar oud zijn, in de spannende jungle. Zij gaan met de junglefiguren op pad waarbij ze allerlei handige dingen leren. Hun opkomst is van 14.00 tot 16.30 uur.

Verkenners

Jongens en meiden van 11 tot en met 15 jaar zitten bij de Verkenners. De Verkenners gaan pionieren, koken zelf op hun eigen houtvuur, lopen of fietsen een hike en ze leren hun eigen mening te vormen. Zij hebben opkomst van 14.00 tot 17.00 uur.

Rowans

Jongeren van 15 tot en met 18 jaar worden bij ons Rowans genoemd. Rowans bedenken zelf welke activiteiten ze willen doen en organiseren hun eigen opkomsten en leren onder andere hoe je zelf een expeditie (kamp) kunt organiseren. Zij hebben hun opkomst van 14.00 – ca. 17.30 uur.

Stam

De Hobbitstam is de laatste periode die de scout als jeugdlid bij Scouting Jhr. Beelaerts van Blokland doorbrengt. In deze laatste speltak hebben de leden geen begeleiding meer en bedenken ze zelf wat ze bij Scouting willen doen. De Hobbitstam heeft opkomst vanaf 20.30 uur.

Samen spelen

Bij Scouting spelen meiden en jongens van alle leeftijden samen het Scoutingspel waarbij ze tegelijkertijd stiekem ook nog van alles leren. Het spelen van dit spel in de verschillende speltakken is een belangrijk onderdeel van Scouting en vormt één van de succesfactoren van een gezonde Scoutinggroep.

Activiteitengebieden

In het spelaanbod wordt gewerkt met 8 activiteitengebieden. Zo wordt er variatie aangebracht in het programma. Elk activiteitengebied bestaat uit een verzameling van activiteiten die qua onderwerp bij elkaar horen. De indeling in de 8 activiteitengebieden is voor iedere speltak gelijk.

Doorlopende leerlijn

In het scoutingprogramma zit een opbouw van jong tot oud waarmee aangesloten wordt bij de ontwikkeling die meiden en jongens doormaken. Deze opbouw wordt de doorlopende leerlijn genoemd en omvat diverse elementen. Meer informatie op de pagina van Scouting Nederland.