Stam

De Stam is voor jongvolwassenen. Dit is de laatste periode die een scout als jeugdlid bij Scouting doorbrengt. Vanaf 18 jaar is een scout namelijk geen jeugdlid meer. In deze laatste speltak hebben de leden geen begeleiding meer en bedenken ze zelf wat ze bij Scouting willen doen. Het is een zelfsturende speltak, d.w.z. dat zij een eigen voorzitter, secretaris en penningmeester hebben.

Zij hebben hun opkomst op zaterdagavond waarbij gezelligheid, al dan niet bij een groot kampvuur, voorop staat. De opkomsten staan in het thema van “The Hobbit” van J.R.R. Tolkien. De Stam onderneemt met regelmaat uitjes zoals lasergamen, bowlen of karten. Hoewel dit geen verplichting is geven de meeste leden van de Hobbitstam ook leiding bij een speltak voor jongere kinderen.

De Stam gaat ieder jaar gedurende twee weken naar het buitenland op kamp. Daarnaast heeft de stam om de 10 jaar een jubileumkamp met alle (oud)stamleden. Kamp 2000 vond plaats in Noorwegen - Camping Johnsgard en in 2010 zaten we Grand Chateau de Blier (België).