Bevers

Bij Scouting Nederland heet de leeftijdsgroep voor kinderen tussen de 7 en 11 jaar de Welpen-speltak. Scouting Jhr. Beelaerts van Blokland heeft er voor gekozen om voor de kinderen van 7-9 jaar en de kinderen in de leeftijd van 9-11 jaar een eigen groep te maken. Zo kunnen we een programma en Scoutingbeleving aanbieden wat beter gericht is op de leeftijd (doorlopende leerlijn) en dus ook beter bij de leeftijd past.

De Puppy's is de speltak voor jongens en meisjes van 7-9 jaar. De Welpen is de speltak voor jongens en meisjes van 9-11 jaar. Zowel de puppy's als de welpen spelen in het thema van Jungleboek en beleven allerlei avonturen in de jungle. De leiding wordt niet bij hun eigen naam aangesproken maar zij krijgen ieder een eigen naam uit het verhaal, zoals Oe, Chil, Koning Louis en Bagheera.

Opkomsten vinden plaats in en rond het clubhuis, incidenteel gaan zij het dorp in of is er een regio-opkomst. De puppy's en de welpen spelen vaak in en rond het clubhuis maar wandelen ook regelmatig naar het Kooiwalbos voor een scoutingspel zoals levend stratego of een uitdagend postenspel. De kinderen kunnen gedurende het jaar enkele keren een insigne verdienen door te werken aan een thema waarin bepaalde vaardigheden worden geleerd zoals EHBO, pionieren, vuur maken, etc. De puppy's en de welpen dragen allebei de groene scoutfit blouse met het welpen-insigne.

Beide speltakken hebben enkele keren per jaar een gezamenlijke opkomst en gaan ook samen elke eerste week van de zomervakantie op zomerkamp. Ze verblijven dan in een clubhuis van een andere scoutinggroep ergens in Nederland. Eerder in het jaar hebben ze een oefenweekend op het eigen clubhuis. Voor de oudste kinderen die bijna overgaan naar de verkenners is er de Drimbasta, een gezellig weekend (met één overnachting) met alle oudste welpen uit de regio.

De welpengroep wordt opgedeeld in subgroepen van 6 kinderen. Zo'n subgroep heet een nest. In ieder nest krijgen het oudste kind wat meer verantwoordelijkheden. De welp die aan het hoofd van een nest staat, heet bij ons een nestleider. Ieder nest heeft een eigen kleur die zichtbaar is bij de eigen tafel in het lokaal en aan het gekleurde lintje op de mouw van het uniform-blouse.

Meer weten of aanmelden om gratis en vrijblijvend 4 opkomsten mee te doen? Mail dan naar [email protected] als uw kind tussen 7-9 jaar oud is en naar [email protected] als uw kind tussen 9-11 jaar oud is. Houdt er a.u.b. rekening mee dat er een wachtlijst kan zijn bij zowel de Puppy's als de Welpen.

Ga naar de pagina Downloads pagina voor het medische formulier (voor het zomerkamp).