De installatie is de traditionele scoutingceremonie die een nieuw lid van een speltak verwelkomt als volwaardig lid. Na de installatie mag het nieuwe lid zijn uniform met insignes dragen. Zowel nieuwe jeugdleden als nieuwe leiding worden geïnstalleerd. Gaat een scout over naar een andere speltak dan zal hij/zij daar opnieuw geïnstalleerd worden.

Vóór de installatie hebben de nieuwe leden het uniform (de scoutfit bloes) al aan, maar zonder installatietekens, das, en pet (bij de Puppy's en de Welpen). De leiding en jeugdleden zitten of staan er rondom. De belofte wordt nagezegd en vervolgens worden de nieuwe insignes op de bloes bevestigd, de das wordt omgedaan en eventueel de pet opgezet. Daarna is de installatie voltooid. Bij deze ceremonie mogen altijd de ouders, broers/zusjes of opa en oma aanwezig zijn. De leiding van de betreffende speltak zal precies aangeven wat nodig is om aan te schaffen: Voor verkoopadres(sen) van relevant Scouting materiaal, kunt u onze Links pagina raadplegen.
Voorschrift voor waar de verschillende insignes en (naam)bandjes op de Scoutfit bloes moeten worden bevestigd.